Hampuri – vireä hansakaupunki

Asuin Hampurissa lähes 8 vuotta mutta minusta ei tullut hampurilaista. Muulta muuttaneista paljasjalkaiset käyttävät nimitystä Quiddje (tai Quittje), joka viittaa muukalaiseen tai kirjakieltä puhuvaan kummajaiseen. Pohjoissaksalaiset osaavat olla yhtä jäyhiä kuin suomalaiset, joten ystävystyminen on vaikeaa.

Erittäin tärkeänä korskea kaupunki ja yksi Saksan osavaltioista pitää Fredrik Barbarossaa, joka legendan mukaan antoi Hampurin kauppiaille vapaakirjan. Noista ajoista saakka tämän ylpeän hansakaupungin vaakunassa ja kilvissa on ollut tunnus ”vapaa ja hansakaupunki Hampuri” (freie und Hansestadt Hamburg). Totta tai ei tuo Barbarossan myöntämä vapaakirja, niin sen kunniaksi järjestetään joka vuosi 7. toukokuuta suuret satamafestivaalit, jotka kaupungissa tunnetaan nimellä ”Hafengeburtstag”.  Silloin on satamassa täysi hulina ja karnevaalitunnelma katossa. Pari vuotta sitten Suomi oli festivaalin partnerimaa, ja eikös tietysti härmäläiset pystyttäneet juhlapaikalle saunan sekä tangolavan.

Hampurille tärkeitä ovat joet Alster ja Elbe. Ensimmäinen on vain noin 30 kilometriä pitkä, mutta joki on padottu keskiajalla niin, että nykyään ulko-Alster muistuttaa enemmän järveä kuin jokea. Hampuri kerskuu, että kaupungissa on enemmän siltoja kuin Venetsiassa ja se on paljon se. Hampurissa siltoja on noin 2 500. Olen pari kertaa ollut Alsterilla kanavaristeilyllä ja ne ovat mukavia muutaman tunnin retkiä vehreisiin rantamaisemiin ja komeiden huvilamaisten palatsien äärelle.

Hampuria pommitettiin raskaasti toisessa maailmansodassa. Sitä ennen tuhosi tuli suuressa palossa vuonna 1842 paljon vanhoja rakennuksia. Kaupungissa ei ole varsinaista vanhaakaupunkia, mutta yksi vanhimpia katuja on Deichstrasse. Jäljellä olevat vanhat talot ovat kauppiastaloja, joissa sekä asuttiin, myytiin tuotteita että pidettiin myös tuotteiden varastoja. Tonttitilaa oli vähän, joten talot ovat melko kapeita, mutta korkeutta on jopa 5-6 kerrosta.  Deichstrassen lähistöllä on Hampurin vanha satama ja sen rannalla on patsaat kaupungin perustajaisistä. Sillalla seisoo toisella puolella hengellisen vallan esi-isä piispa Ansgar ja toisella puolella tököttää maallisen vallan edustaja kreivi Schauenburg. Historian kirjojen mukaan kaupunki on perustettu 830-luvulla, siis lähes 1 200 vuotta sitten.

Erikoista on, että Hampuri on kehittynyt Euroopan toiseksi suurimmaksi kauppasatamaksi Rotterdamin jälkeen. Hampuristahan on yli 100 kilometriä Pohjanmerelle, eli kaupunki ei sijaitse minkään valtameren rannalla. Siitä huolimatta kaupunginisät ja työteliäät kauppiaat ovat aikojen saatossa tehneet Elbe-joen kaupungista merkittävän sataman ja joesta kuljetusväylän jopa suurille konttilaivoille. Toki Elbeä on pitänyt syventää monta kertaa ja uusin ruoppaushanke on esillä, mutta sillä on kovasti vastustajia omenaviljelmistään kuuluisalla ”Altes Land” –alueella Elbe-joen eteläpuolella Hampurista länteen päin.

Kaupungin vilkkaasta laivarahtiperinteestä ja sataman tärkeydestä on merkkinä kokonainen varastokaupunginosa, Speicherstadt, joka rakennettiin 1880-luvulla. Speicherstadtin rakennukset ovat korkeita monikerroksisia punatiilirakennuksia, joissa on kaunista koristelua. Nykyään rakennuksissa on monia museoita. Käynnin arvoinen on esimerkiksi Maustemuseo, jossa voi haistella ja maistella vaikka minkämoisia maustearomeja. Speicherstadtissa on myös maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen ”Miniatur-Wunderland”, kahden veljeksen perustama pienoisrautatiemaailma, joka on vuosien saatossa paisunut valtavaksi kompleksiksi. Miljoonia pikkiriikkisiä ihmishahmoja ja satumaisia kaupunki- ja valtiorakennelmia ihmetellessä kuluu aikaa monta tuntia, niinpä kävijöiden pitää varautua ovella jonotukseen päästäkseen sisälle. Suosittelen silti, sillä tällaista nähtävyyttä ei ole missään muualla.

Satamatoimien muututtua pitkälti konttien purkamiseksi ja lastaamiseksi ei suuria satama-alueita enää tarvita ja niinpä Speicherstadtin kylkeen ja viereen on alettu rakentaa ihan uutta kaupunginosaa nimeltään HafenCity. Tällä alueella rakennukset edustavat uusimpia arkkitehtoonisia suuntauksia ja esimerkiksi Unileverin talo on kuin kierteinen korkkiruuvi. Kaikkein erikoisin, kallein (monta kertaa kalliimpi kuin kaupunginisät alunperin budjetoivat) ja rakennusprosessiltaan lähes Berliinin uutta lentokenttää muistuttava revohka on uusi konserttitalo Elbphilharmonie. Entisen tiilisen varastosiilon päälle on rakennettu 110 metriä korkea 27-kerroksinen kuperista lasilevyistä koostuva aaltoharjamainen konserttitalo. Elbphilharmonian piti valmistua vuonna 2010, mutta nyt odotetaan avajaisia vuonna 2017. Kun kaupunginvaltuusto päätti rakennuttaa konserttitalon, oli ylevänä tähtäimenä rakentaa jotain yhtä suurenmoista ja maamerkiksi kelpaavaa kuin Sydneyn oopperatalo. Jo tässä vaiheessa minä arvelisin, että tuo Elben filharmonia jää muiden HafenCityyn rakennettujen uudispömpelien varjoon. Mutta onhan toki tuo tähän mennessä jo 600 miljoonaa euroa maksanut rakennus ainakin kuuluisa nähtävyys.

Vanhempaa ja arvostettua arkkitehtuuria edustavat ns. konttoritalot kaupungin keskustassa. Konttoritalokortteli (Kontorhausviertel) edustaa 1920-luvun ekspressionismia ja monet rakennuksista ovat nimiltään tunnettuja: Laeiszhof, Afrikahaus, Meßberghof, Chilehaus, Sprinkenhof ja Mönckebergstrassen Kontorhausensemble. Konttoritalokortteli on Unescon maailmanperintökohde.

Yli 100 vuotta vanha on Landungsbrückenin lähellä sijaitseva Elben alittava tunneli, joka muistuttaa meitä Hampurin satamatoimintojen tärkeydestä kaupungille. Tunneli rakennettiin 1911  satamatoimintojen laajentuessa Elben eteläpuolelle. Työväki piti saada siirrettyä muutoin kuin veneillä joen toiselle puolelle.  Tunneli oli tuolloin aikansa tekninen ihme ja erittäin vaikuttava ilmestys se on nykyäänkin. Henkilöautolla ajetaan hissiin, joka lasketaan alas tunneliin. Tunneli on 426 metriä pitkä ja ajokaista on vain 1,90 metriä leveä. Henkilöautoilta joen alitus maksaa 2 euroa, polkupyöräilijät ja jalankulkijat pääsevät ilmaiseksi. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, vaikka menopaluuna, se ei kauan kestä.

Raatihuonetta ei voi ohittaa. Valtava, renessanssityylinen kaupungintalo eli Rathaus valmistui 1800-luvun lopussa. Keskustassa olevaan rakennukseen ja osaan sen miltei 650 huoneesta on mahdollista päästä tutustumaan opastetulla kiertokäynnillä. Raatihuoneen torilla voi istahtaa kahville ja ihmetellä ympärillä vallitsevaa hyörinää.

Kirkoista St. Michaelis (”Michel”) on merkittävin ja onpa pyhättö päässyt kahden euron erikoiskolikon kääntöpuolellekin. Rakennus on tärkein barokkityylinen rakennus Saksassa ja kirkossa on maan suurin tornikello. Torni on avoinna yleisölle ja huipulta yli 130 metrin korkeudella sijaitsevalta näköalatasanteelta avautuvat upeat näkymät kaupunkiin ja sen yli. Tornin kellotaulun ympärysmitta on reilut 24 metriä.

Maallisen elämän iloihin tahtova ei voi jättää väliin Reeperbahnia St. Paulin kaupunginosassa.  Hampuriksi alue tunnetaan nimellä ”der Kiez”, joka on kenties maailman tunnetuin punaisten lyhtyjen alue.

1900-luvun alussa kirjoitetun valssin sanoin:

Auf der Reeperbahn nachts um halb eins,
ob du’n Mädel hast oder hast kein’s,
amüsierst du dich,
denn das findet sich
auf der Reeperbahn nachts um halb eins.
Wer noch niemals in lauschiger Nacht
einen Reeperbahnbummel gemacht,
ist ein armer Wicht,
denn er kennt dich nicht,
mein Sankt Pauli, Sankt Pauli bei Nacht.

Nykyisin alueelle on muodostunut myös baarien, yökerhojen sekä muun viihteen (teatterit, musikaalit) keskittymä. The Beatles aloitti uransa näillä kulmilla ja heistä on muistomerkki Grosse Freiheit –kaudun alkupäässä (Beatles Square).

Fischmarkt-kalatori on 1700-luvulta peräisin oleva perinne, ehdottamasti kokemisen arvoinen nähtävyys, avoinna sunnuntaisin klo 5-9.30 (talvella 7-9.30). Nykyisin torilla myydään kalan lisäksi myös muuta tavaraa: hedelmäkoreja, kukkia ja vaatteita. Lauantai-illan bilettäjät jatkavat suoraan kalatorille aamupalalle: katkarapu- tai kalafilesämpylä (Fischbrötchen) maistuu monille.

Toreista puheenollen meidän asuinpaikkamme lähellä oli joka tiistai ja perjantai Ise-Markt. Kyseessä on Euroopan pisin ja Hampurin kuuluisin elintarviketori Eppendorfin kaupunginosassa. Torialue on noin kilometrin mittainen ja sijaitsee Hampurin U-Bahn-asemien Landungsbrücken ja Eppendorfer Baum välillä, korkeiden palkkien varaan rakennetun radan alla.

Hampurissa ei juuri ole suuria patsaita vanhoista hallitsijoista tai muista historian merkkimiehistä, mitä nyt valtaisa 34 metriä korkea Bismarck-muistomerkki vanhassa Elbenpuistossa (Alter Elbpark). Sen sijaan kaupungissa on mielenkiintoisia patsashahmoja, jotka kertovat tavallisemman kansan, jopa laitapuolen kulkijoiden, elämästä: vedenkantajamies Hummel, sitruunoita 1800-luvulla koristaan kaupitellut Zitronjette ja jopa merirosvo Klaus Störtebeker ovat saaneet patsaat muistokseen.

Minulla on erittäin henkilökohtainen side yhteen uusimmista nähtävyyksistä. Lounge & Bar 20up (Empire Riverside Hotel), Bernhard-Nocht-Straße 97, on upea näköalaravintola 20 kerroksessa. Ravintolassa on ikkunapintaa lattiasta todella korkealla sijaitsevaan kattoon asti, joten näköaloja voi ihailla suurena panoraamana. Minä pääsin ravintolaan jo silloin, kun taloa vasta rakennettiin eikä baarikaan ollut ihan valmis. Mieheni poika oli töissä kyseisessä hotellissa ja hän pääsi atk- ja puhelintekniikasta vastaavana kaikkiin kohteisiin keskeneräisessä hotellirakennuksessa. Kun pääsimme ylös 20. kerrokseen, hän päätti testata, josko musiikintoisto jo toimisi. Niinpä saimme mieheni kanssa tanssia Metallican Nothing else matters –kappaleen tahdissa tyhjässä puolivalmiissa ravintolassa, jonne nykyisin pitää jonottaa sisälle päästäkseen. Tunteellisin muisto Hampurista, sanoisin.

In Hamburg sagt man Tschüss!

Kuuluisaa laulua muistellen ja Hampurille asuinpaikkana hyvästit heittäneenä kaupunkia muisteli EILA

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s